مدیریت کیفیت جامع نگرشی مدیریتی با محوریت قرار دادن مشتری از طریق مشارکت همه افراد در تمامی سطوح سازمان، مشتریان و مخاطبان بیرونی و تامینکنندگان جهت بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات است و نهایتا ارتقا کیفیت منجر به بهینهسازی فرآیندهای کسبوکار، توانمندسازی منابع انسانی سازمان و رضایت مشتریان میگردد.
مدیریت کیفیت جامع یک رویکرد مدیریتی به منظور بهبود عملکرد، براي دستيابي به اهداف استراتژيك سازمان از طريق ارتقاي مستمر فرآيند هاست که در نهایت منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان میگردد.
TQMراشامل یک سری از ایده ها و تکنیک ها برای تقویت عملکرد رقابتی به منظور بهبود کیفیت محصولات، خدمات و فرآیندها میدانند.
مراحل پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع بدینصورت است که پس از بسترسازی مناسب جهت ایجاد تغییر در سازمان، خطمشی TQM موازی با استراتژی سازمان نوشته میشود و معیارها و خواستههای مشتریان بیان میشود و خروجی محصول یا خدمت تعیین شده و مقیاس سنجش کمی و کیفی خروجی مشخص شده و عوامل ارتقای کیفیت تعیین میشود و سپس در مرحله اجرا تیمهای ارتقا کیفیت جهت کنترل کیفیت، آموزش، بازرسی و پایش و … شروع به کارکرده و نتایج مثبت و منفی را به مدیریت گزارش میدهند.
در هنگام اجرای مدیریت کیفیت جامع، سایر ذینفعان درون و برونسازمانی اعم از كاركنان، مشتريان و تأمينكنندگان در فرآیند بهبود مستمر قرار گرفته و رضایت درونی و بیرونی حاصل میگردد.
ارکان فلسفی مدیریت کیفیت جامع، فرايند گرايي، مشتري محوري و ارتقاي مستمر است.
6 مفهوم اساسی مدیریت کیفیت جامع رهبری، رضایت مشتریان داخلی و خارجی، مشارکت موثر کارکنان، بهبود مستمر فرآیند، مشارکت تامینکننده و شاخصهای عملکرد است.
بهکارگیری موثر مدیریت کیفیت جامع، با تمرکز سازمان بر علم اخلاق، یکپارچگی، ایجاد اعتماد، آموزش، کارگروهی، رهبری، شناسایی و ارتباطات به دست میآید.
مزایای به کار گیری TQMدر سازمان
- کاهش شکایات مشتری و در نتیجه آن افزایش رضایت مشتری
- افزایش و تثبیت سهم بازار
- کاهش هزینه های کیفیت
- افزایش سهم بازار
- توانمندکردن کارمندان
- رویکردی برای افزایش موثر بودن وانعطاف پذیری همه جانبه سازمان
- افزایش ایمنی
- مزیت رقابتی
- کاهش ضایعات
- هماهنگی با دانش روز و کیفیت روزافزون کالا یا خدمت
- افزایش کارایی و اثربخشی
- افزایش سود و ارزش افزوده
- افزایش فروش و کاهش زمان تولید
“در آينده دو نوع شركت وجود خواهد داشت : آنهائي كه سیستم مدیریت كيفيت فراگير (TQM ) را اجرا كردهاند و آنهائي كه از دور خارج شدهاند.”
بدون دیدگاه