تغییر و تحول دنیای کنونی در عرصه رقابت جهانی و داخلی کشورها، سازمانها، شرکتها و سایر موسسات فعال در حوزههای گوناگون را با چالشهای مختلفی مواجه ساخته است. با تعیین چالش ایجاد شده در سازمان، راهکارها و استراتژیهای گوناگونی معرفی و برای بهبود وضعیت و عملکرد سازمان بهکارگرفته میشود. از جمله این موارد میتوان به مدیریت دانش که راهکار پیشنهادی اکثر صاحب نظران عرصه مدیریت است، اشاره کرد.
مدیریت دانش به عنوان یکی از اساسیترین ابزارهای بهبود عملکرد کارکنان، ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها در میان رقبا و یافتن مسیر موفقیت مجموعه در علوم مدیریتی معرفی میشود. تعاریف گوناگونی برای این رشته از مدیریت، توسعه پیدا کرده است که از میان آنها به 2مورد اشاره میشود.
- مدیریت دانش، کسب دانش درست برای افراد مناسب در زمان صحیح و مکان مناسب است به نحوی که آن افراد بتوانند بهترین استفاده را از دانش برای سازمان خود ببرند.
- مدیریت دانش یعنی مدیریت سازمان به سمت نوآوری مداوم براساس دانش سازمان با تاکید بر کار گروهی و انتشار دانش
مدیریت دانش شامل مراحل متعددی است که براساس مدلهای توسعهیافته در این علم در کلیت یکسان اما در جزئیات متفاوت میباشد. اما آنچه به طور یکسان اما با نامهای گوناگون در تمامی مدلها مورد توجه ویژه قرار گرفته است شامل مراحل زیر میباشد:
- خلق دانش
- کسب دانش
- تسهیم دانش
- بکارگیری دانش
- بازنگری
بدون دیدگاه