مدیریت فرآیند کسب و کار در بیمارستان Grupo Hospitalar Conceição


معرفی بیمارستان

این مجتمع بیمارستانی بزرگترین مجموعه بیمارستانی شهر ریو گرانده دو سول در برزیل است که سالانه 59900 نفر جهت پذیرش ، 2.2میلیون نفر جهت ملاقات و 36100 جهت انجام عمل جراحی به آنجا مراجعه می‌کنند. این گروه دارای چهار واحد بیمارستانی، 12 درمانگاه و سه مرکز مراقبت‌های روانی است.

این مجتمع عمومی بوده و زیر نظر وزارت بهداشت به ارائه خدمات درمانی می‌پردازد. در آنجا علاوه بر خدمات درمانی به ارائه خدمات آموزشی و تحقیقاتی نیز پرداخته می‌شود. یکی از فرآیندهای استراتژیک این مجتمع فرایند  تدارکات مورد استفاده کل مجموعه بیمارستان است.

وضعیت موجود بیمارستان

حجم پولی خریدهای GHC نزدیک به BRL 150 میلیون در سال است. فرایند تدارکات مسئولیت خرید مواد و خدمات مورد نیاز واحدهای مجتمع بیمارستانی را عهده‌دار است. این واحدها عبارت‌اند از چهار بیمارستان به شرح ذیل:

  1. مراقبت‌های عمومی و اورژانس
  2. بخش کودکان
  3. بخش آسیب‌ها فیزیکی و جسمانی
  4. بخش مربوط به زنان.

فرآیند تدارکات شامل مراحل زیر است:

  1. درخواست‌های خرید توسط ادارات GHC
  2. تحقیقات بازار
  3. نظرات قانونی
  4. گواهی عدم سوء پیشینه مالی و بودجه
  5. اطلاع‌رسانی عمومی
  6. دریافت و بررسی پیشنهاد‌های تأمین‌کنندگان بالقوه
  7. انتخاب عرضه‌کننده
  8. عقد قرارداد
  9. نظارت بر تحویل مواد و خدمات ارائه شده

برخی از مشکلاتی که در این مجتمع قبل از پیاده‌سازیBPM  وجود داشت عبارت‌اند از:

  1. عدم سیستماتیک و استاندارد بودن مراحل انجام کارها
  2. کند بودن اجرای فرآیندها
  3. ضعف در ردیابی اطلاعات فرآیندهای در حال اجرا
  4. مشکل بودن ایجاد فرآیند مرتبط با اطلاعات افراد
  5. هزینه بالای ذخیره و حمل‌ونقل فیزیکی اسناد مربوط به فرآیندها

برای حل این مشکلات از تکنیک (BPM (Business Process Management  برای مدت 12 ماه از سال 2009 تا 2010 استفاده شد. این کار توسط یک شرکت مشاوره خارجی به همراه مسئولین فرایند تدارکات در GHC انجام شد. در مرحله اولیه پروژه چندین کارگاه آموزشی با گروه‌های کاری برگزار شد؛ در این کارگاه‌ها فرآیند، مورد بررسی قرار گرفت؛ دوباره طراحی‌شده، و در مراحل بعد، به خودکارسازی آن پرداخته شد.

دستاوردهای طرح

بحث BPM هم ازنظر فرهنگی و هم ازنظر فنی مورد توجه قرار گرفت و موفقیت‌های ذیل حاصل شد:

کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد

ازآنجایی‌که این مجتمع عمومی بوده و هدف اصلی آن درآمدزایی نیست، بیشتر به بحث افزایش بهره‌وری و اثربخشی و همچنین کوتاه شدن زمان ارائه خدمات پرداخته‌شده است. بااین‌حال درنتیجه به‌کارگیری BPM در این مجتمع، در هزینه تهیه کاغذ و کارتریج پرینتر و مواردی از این قبیل، در حدود 10000 BRL در ماه صرف جویی شده است. به‌علاوه هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی اسناد کاهش یافته است. همچنین بهینه‌سازی فرآیندها اشتباهات، دوباره‌کاری‌ها و درنتیجه هزینه‌های مربوطه را کاهش داده است.

صرفه‌جویی در زمان

یکی از اهداف این پروژه کوتاه شدن زمان برای تکمیل فرایند تدارکات است  به‌طوری‌که این فرآیند بتواند به‌سرعت پاسخگوی نیاز واحدها و ادارات ازنظر کالا و خدمات باشد. با توجه به خریدهای مبتنی بر مناقصه، از طریق فرآیند تدارکات زمان انجام این کار در حدود 22.5٪ کاهش پیدا کرده است.

افزایش بهره‌وری

با این اتفاق، یک کاهش قابل توجهی در نیاز به دوباره‌کاری اتفاق افتاد ( با جایگزین شدن  BPMS در سازمان به‌جای مواردی چون ایمیل و تبادل اسناد بین ادارات). درنتیجه، پس از اتمام پروژه، تیم GHC قادر به اختصاص بخش بیشتری از وقت خود  به اقداماتی که به‌طور مداوم موجب بهبود فرآیند می‌شوند شده است. مشکلات مربوط به قابلیت ردیابی فرایند تدارکات و شفافیت اطلاعات نیز حل‌شده است.

ترجمه و تنظیم: حیدر بیرانوند

منبع:https://bpm.com/resources/case-studies/475-grupo-hospitalar-conceicao-brazil

 

به این محتوا امتیاز دهید

مسیح کرمانیمشاهده نوشته ها

Avatar for مسیح کرمانی

کارشناس تولید محتوا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *